torstai 31. tammikuuta 2013

" Seppo, missä sun puukko on ?"

Otsikon lausahdus on tuttua kuultavaa Tanskan vuosilta,  sillä muutaman Tuborgin jälkeen paikalliset tietty alkoivat kysellä mun puukon perään. Danujen mukaan härmässä juodaan vaan vodkaa ja kaikilla äijillä on puukot messissä. Suureksi pettymykseksi ei multa sitä löytynyt..

Köksän tärkeimpiä välineitähän ovat kunnon veitset ja vaikka en olekaan mikään fanaatikko, on mulla muutama ihan jees leikkailuväline.


Oikealla  Fiskarsin veitsi, jonka ohuella terällä leikkelen esim fisuja.  Tässä mainio kahva, muuten aika kevyt puukko. Seuraava sapeli on hieman järeämpi ja istuu mainiosti handuun, vaikka onkin kokonaan metallia. Hyvä lihapuukko. Musta ilmestys on  vuoden vanha keramiikkaveitsi ja on kyllä todettava , että mulla oli aina jotain pientä epäilysta frontaalilohkossa noita keramiikkaviritelmiä kohtaan, mutta tää on kyllä iloinen yllätys!  Aina terävä, helppo pitää puhtaana ja vaikka onkin pirun kevyt, kyllä sillä leikkelee. Mä käytän tätä yleensä vihanneksiin ja juureksiin. Ja äärivasemmalla mun oma suosikkini, lyhyehkö Arcosin yleisveitsi, joka lähes aina käytössä. Ohut kahva, mutta ei nää mun nyrkitkään suuret ole, joten mainion otteen tuosta saa. Lisäksi löytyy joitakin pieniä veitsiä, joita käyttelen vaikkapa tomaattien kannan poistamiseen  tai vähän tarkempaan pikkuleikkelyyn kuten esim. katkiksien kuorimiseen.

Veitsien teroittajana olen muuten onneton tumpelo... Onneksi landella kun asumme, ajelee kylän raitteja silloin tällöin veitsienteroituspartio jäätelöautotunnaria soitellen eli pari heppua pikku pakussa ja takaosassa sähköllä toimiva veitsien ja saksien teroitussysteemi. 3 euroa per puukko ja teräviä ovat!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti